X
تبلیغات
رایتل

دانش آموزان ممتاز

لطفا با ارائه سوالات خود ما را در این امر خیر یاری دهید

الکتروموتور کولری موتوژن

سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1395 12:00 ق.ظ نویسنده: محمد نظرات: 0 نظر چاپ

الکتروموتور کولری موتوژن

 

 دو سرعته خازن دائم - خازن راه انداز (CR)

دو سرعته اسپلیت فاز (SP) - خازن استارت (CS)

 
خازن راه انداز Vخازن راه انداز μFخازن دائم Vخازن دائم μFممان اینرسی کیلوگرم/متر مربعگشتاور شکست به گشتاور نامیگشتاور راه اندازی به گشتاور نامیجریان راه اندازی به جریان نامیضریب قدرت COSΦجریان نامی آمپرسرعت در بار نامی دور در دقیقهقدرت خروجی (اسب بخار)قدرت خروجی (KW)اندازه بدنه NEMAتیپ موتور
25020400/40016/80.013122.2/2.21.8440.94/0.992.2/0.91425/9501/3-1/90.25/0.82856CRS56-4/6

 

خازن Vخازن μFممان اینرسی کیلوگرم/متر مربعگشتاور شکست به گشتاور نامیگشتاور راه اندازی به گشتاور نامیجریان راه اندازی به جریان نامیضریب قدرت COSΦجریان نامی آمپرسرعت در بار نامی دور در دقیقهقدرت خروجی (اسب بخار)قدرت خروجی (KW)اندازه بدنه NEMAتیپ موتور
1254550.0024881.56/1.831.454.250.795/0.6655.5/2.91425/9503/4-1/40.55/0.1856CS56-4/6AA01
--0.0020342.15/2.691.625.60.69/0.5313.2/2.11425/9501/3-1/100.25/0.0756SP56-4/6AA01
--0.0024881.92/2.081.526.20.721/0.6164.47/2.51425/9501/2-1/60.37/0.12456SP56-4/6AA02

بهینه سازی مصرف موتورهای الکتریکی

دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1395 11:59 ب.ظ نویسنده: محمد نظرات: 1 نظر چاپ

بهینه سازی مصرف موتورهای الکتریکی

تقریبا" 60% انرژی الکتریکی مصرفی صنایع ، صرف موتورهای الکتریکی می شود. به عبارت دیگر،بیش از نیمی از انرژی الکتریکی عرضه شده به صنایع را موتورهای بیش از یک اسب بخار مصرف می کنند. امروزه بهینه سازی مصرف انرژی موتورهای الکتریکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در صنایع عموما" از موتورهای القایی سه فاز پرقدرت استفاده می شود و بازده این موتورها با توجه به توان آنها عموما" در محدوده 70-90 درصد است.

ماشینهای الکتریکی به علت آلودگی محیط کار، وجود اصطکاک و عوامل محیطی مانند رطوبت و دما ، فرسوده شده و به تعمیر و نگهداری دائمی نیاز دارند. عوامل یاد شده در بالا ، فزون بر کاهش عمر مفید و اطمینان بخشی کارکرد موتورها ، بازده آنها را کاهش داده و اتلاف انرژی را به دنبال خواهد داشت .با استفاده از روش تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می توان بازده موتورها را ثابت نگهداشت و نیز مدیران واحدهای صنعتی را در برنامه ریزی مجدد فرآیند تولید ، که یکی از روشهای مدیریت بار است، یاری نمود.

یکی دیگر از موارد مهم در خصوص موتور های الکتریکی عدم استفاده آنها در کم باری و بی باری است. می باید بررسی دقیقی صورت پذیرد تا در صورت امکان، موتورهای با ظرفیت نامی بیش از نیاز مصرف با موتورهای متناسب با نیاز ، تعویض شوند. بدیهی است این عمل باعث بهبود راندمان و اصلاح ضریب توان سیستم می شود. چون در موتورهای الکتریکی، راندمان با کاهش بار تنزل می یابد، اگر موتور را بزرگتر از حد نیاز انتخاب کنیم باعث می شود که:

 

1-   هزینه های کلی خرید موتور افزایش یابد.

2-   هزینه های مربوط به حفاظت و کنترل افزایش یابد.

3-   هزینه های کلی تجهیزات اصلاح کسینوس فی افزایش یابد.

4-   به دلیل افزایش تلفات، هزینه ( مصرف ) برق افزایش یابد.

همچنین از دیگر عوامل فرسودگی و کاهش بازده موتورهای برق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-   آلودگی محیط کار موتور براثر گردوغبار ، رطوبت و بخار روغن .

2-   افزایش بیش از اندازه درجه حرارت محیط کار موتور .

3-   عدم روغنکاری منظم .

4-   روغنکاری بیش از اندازه ( بر اثر نفوذ روغن به درون موتور و تماس با سیم پیچهای آرمیچر ، عایقبندی نیز ممکن است آسیب ببیند ) .

5-   روغنکاری کم (بکاربردن روغن کم ، باعث خوردگی بلبرینگها ، تماس رتور و استاتور ، افزایش دمای بلبرینگ و گیرپاژ کردن موتور می شود).

6-   اصطکاک یاتاقانها و اصطکاک هوا (به سبب گردش آرمیچر).

 

موتورهای جریان مستقیم به علت عمل یکسوسازی مکانیکی ، که در آنها انجام می شود ، دارای اجزایی هستند که پیوسته به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. برای حفظ یا ثابت نگهداشتن بازده موتور ، رعایت موارد زیر ضروری است:

 

1-   بازدید کموتاتور ( از لحاظ تشکیل لایه قهوه ای برروی آن).

2-   زدودن آلودگی روی کموتاتور.

3-   تراشیدن لایه های میکا در بین هادیهای کموتاتور و تراشیدن لبه هادیها.

4-   تعویض کل جاروبکهای ماشین درصورت نیاز به تعویض بعضی از آنها.

5-   تنظیم و هم راستا بودن جاروبکها و هادیهای کموتاتور.

6-   دقت در ترتیب قرارگرفتن جاروبکهای مثبت و منفی نسبت به هم.

7-   تنظیم زاویه گیره جاروبک با محور شعاعی کموتاتور.

8-   دقت در نحوه اتصال سیم بین جاروبک و گیره آن.

9-   دقت در نحوه جاگذاری جاروبکهای جدید از لحاظ انطباق با سطح مدور کموتاتور.

10-  تنظیم فشار جاروبک برروی کموتاتور.

 

و در انتها توصیه هایی در مورد موتورهای برق:

1-   انتخاب موتورهای پربازده برای بهره برداری بلند مدت و متناسب با گشتاور مکانیکی مورد نیاز.

2-   محل استقرار موتورها می باید به گونه ای باشد ، که گرمای حاصل از موتورها به آسانی تهویه شود.

3-   بررسی مقدار توان راکتیو و در صورت نیاز طراحی و نصب خازن مناسب در کنار مصرف کنندگان مجهز به موتور.

4-   بررسی استفاده از مبدل فرکانسی برای تغییر سرعت موتورهای آسنکرون به تناسب نیاز.

5-   بهتر است موتورها با بار نامی کار کنند و با برنامه ریزی مناسب از قطع و وصل بیش از حد آنها جلوگیری شود (خاموش بودن موتورها در ساعات غیرضروری).

6-   نگهداری و تعمیرات بموقع و بازدیدهای دوره ای به منظور حفظ بازده موتورها و تجهیزات.

7-   بررسی امکان استفاده از موتورهای دور متغیر بویژه برای پروانه ها و پمپها.

8-   به حداقل رساندن اصطکاک سیستم های مکانیکی متصل به موتورها.

9-   بررسی امکان استفاده از مورتورهای پرمصرف درساعات غیرپیک مصرف برق شبکه.

و اما در صورت سوختن موتور به دلایل زیر عدم تعمیر موتور معیوب و جایگزینی آن با موتور جدید توصیه میشود:

 

استفاده از شعله برای بیرون آوردن سیم پیچی در فرآیند تعمیر و در نتیجه تضعیف هسته.

 احتمال خراب شدن عایق دندانه های ورق هسته.

 بزرگتر گرفتن کلافها برای سهولت جازدن و در نتیجه افزایش تلفات.

 مشکلات تنظیم موقعیت انتهای سیم پیچ.

 افزایش احتمال سوختن مجدد.

 کاهش راندمان موتور.

اساس کار در کولرهای آبی

دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1395 11:56 ب.ظ نویسنده: محمد نظرات: 0 نظر چاپ

سرمایش تبخیری قدمت زیادی دارد. قبل از ورود سیستم‌های تهویه مطبوع، سرمایش تبخیری، متد موثری برای خنک کردن یک خانه به شمار می‌رفت. در آب و هوای خشک، سرمایش تبخیری، همواره منسوب به کولر آبی است که برای خنک کردن خانه‌ها به صورت ارزان قابل استفاده می‌باشد.


اساس کار در کولرهای آبی سرمایش تبخیری مستقیم است در این فرایند رطوبت به هوا اضافه می‌شود یک کولر آبی شامل بدنه ، فن ،درپوشها، پمپ گردش آب، مخزن آب، شیر شناور، خطوط توزیع آب و موتور الکتریکی است. سیستم کار کولرهای آبی بدین گونه است که آب موجود در مخزن توسط پمپ آب بر روی درپوشها ریخته می‌شود الکتروموتور توسط تسمه فن را به چرخش در می‌آورد با چرخش فن هوا از فضای بیرون به داخل محفظه کولر کشیده می‌شود و با عبور از سطح پوشالهای خیس، رطوبت هوا افزایش پیدا کرده و دمای آن نیز کاهش پیدا می‌کند.        .


با توجه به تولید کولر آبی در داخل کشور و نیز استفاده از این وسیله برای خنک کردن منازل یک وسیله خنک کننده ملی شناخته شده است و بیش از 70% اقلیم جغرافیایی کشور به آن نیاز دارد .


سرمایش 
برای سرمایش ساختمانهای مسکونی و تجاری سه روش کلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش اول استفاده از یک سیکل تبرید تراکمی و روش دوم استفاده از یک سیکل جذبی است. روش دیگر برای توید سرمایش استفاده از قابلیت هوای کم رطوبت به منظور تبخیر آب در یک فرایند آدیاباتیک می‌باشد که در نتیجه دمای حباب خشک هوا در طی فرایند افت می‌کند به چنین فرایندی سرمایش هوا بوسیله تبخیر آب گفته می‌شود این روش برای مناطق خشک کاربرد دارد.


بسیاری از ساختمانهای مناطق بیابانی بار سرمایش محسوس خود را با استفاده از روش سرمایش تبخیری تأمین می‌کنند که نسبت به سایر روشها مقرون به صرفه می‌باشد . 
در ادامه ابتدا به توضیح خلاصه سیکلهای جذبی و تراکمی پرداخته و در نهایت به توضیح سرمایش تبخیری و تجهیزات آن می‌پردازیم.

ادامه مطلب